Hoe overleef je in het MKB?
Overleven is een kunst, ook als MKB'er. Als MKB'er ben je dus eigenlijk ook een kunstenaar.
Wie zit je niet dwars? We hebben om te beginnen de overheid met allerlei bepalingen, regels en vergunningen die kant nog wal raken. Als je klanten naar je winkel of bedrijf willen komen moeten ze rekening houden met parkeermeters, parkeerwachters en wielklemmen. In sommige gemeenten betaal je honderden Euro's als je zonwering of een reclamebord een centimeter te ver uitsteekt. En we kunnen deze lijst zo lang maken als we willen.
Maar alsof je ''eigen'' overheid nog niet genoeg is kan iedereen die het maar wil een eigen internetwinkel beginnen. Geen papiertje nodig, diploma's niet vereist en maak de markt maar kapot! Voeg daar aan toe de Bol's dot Com, de Zalando's en alle andere internetgiganten die met geld van beleggers jarenlang verliesgevend mogen knoeien en je snapt ineens dat ondernemen een nieuwe dimensie heeft gekregen. Een dimensie die we nooit hebben gewild, waar we nooit om hebben gevraagd maar waar we toch mee zullen moet leren leven!
En zo zijn we op het punt aanbeland dat de consument bij jou in je winkel komt passen, een foto maakt van het artikel en daarna via internet gaat kijken of het ergens goedkoper te vinden is.
Jazeker, de consument staat op met hun mobiel en met Google en ze gaan er ook mee naar bed!
En als we ons niet snel aanpassen aan die markt.... Dan is het einde verhaal!
Alles wat je doet als ondernemer wordt vergeleken met aanbieders op het internet die geen kosten hebben voor zaken als een bedrijfspand en personeel. Keukentafel-bedrijfjes die zelf pas inkopen als er een bestelling is. Bedrijfjes die over het algemeen ook lak hebben aan service en zo ook nog eens de gehele branche een slechte naam bezorgen.
Maar feiten zijn feiten, we hebben te maken met een markt die in beweging is waar de consument met een druk op de Google-knop alle informatie over ieder artikel en iedere dienst kan opvragen. En wat voor kans geef jij die consument? Waar kunnen ze jouw informatie vinden?
Jij denkt dat je goed zit in je bedrijfspand in die mooie winkelstraat of op dat nieuwe industriegebied? En je denkt dat het allemaal wel meevalt en dat Google weer zal verdwijnen? We hebben nieuws voor je: ''Als je nu niets doet wordt alles alleen nog maar minder''!